Hrvatski













Hrvatska turistička zajednica
 


 



Europske destinacije izvrsnosti

Tijekom 2005. godine Europski je parlament predložio Europskoj komisiji (EK) da se u EU provede izbor Europske (turističke) destinacije izvrsnosti. Nakon rasprava unutar Komisije i na sastancima Savjetodavnog odbora za turizam unutar Europske komisije (TAC), dogovoreno je da se krene s pilot projektom izbora "Europske destinacije izvrsnosti".

Opći ciljevi ovog projekta EK su promicanje europskog turizma, stvaranje svijesti o raznolikosti i kvaliteti europske turističke ponude, promicanje svih zemalja i regija, ublažavanje sezonalnosti, pokušaj da se izbalansiraju turistički tokovi (kako vremenski tako i destinacijski), stvori platforma za razmjenu dobrih primjera na europskoj razini, promovira umrežavanje nagrađenih destinacija, te stimuliraju druge destinacije da usvoje modele održivog razvoja turizma.

Hrvatska se tijekom sastanaka TAC-a uspjela izboriti za pravo sudjelovanja u ovome izboru za EDEN destinaciju u Hrvatskoj, koji svake godine operativno provodi Hrvatska turistička zajednica sa sustavom turističkih zajednica.

U 2006./2007. godini proveden je prvi EDEN izbor s temom „Turizam na ruralnom području“, a nacionalni pobjednik bio je Sveti Martin na Muri u Međimurskoj županiji, kojemu je u sklopu 6. Europskog turističkog foruma u Portugalu (25. i 26. 10. 2007.) dodijeljeno priznanje. Hrvatska je bila jedina zemlja nečlanica koja je sudjelovala u ovom izboru.

U 2008. godini izborr je proveden s temom „Turizam i lokalna nematerijalna baština“, a hrvatski je pobjednik bio grad Đurđevac u Koprivničko-križevačkoj županiji sa svojom tradicionalnom „Picokijadom“ kao okosnicom mnogih događanja temeljenih na nematerijalnoj baštini. Po prvi put održano je polufinale za pet finalista i to kod prošlogodišnjeg pobjednika, u Svetom Martinu na Muri, što postaje tradicijom u ovim izborima. Ovoga puta je u europskom izboru za EDEN destinacije sudjelovalo mnogo više zemalja (20), a nagrade su dodijeljene tijekom 7. Europskog turističkog foruma u Bordeauxu u Francuskoj.

Tema EDEN natječaja za 2009. godinu bila je „Turizam i zaštićena područja“. Nakon polufinala održanog u Đurđevcu izborno je povjerenstvo odbralo nacionalnog pobjednika za 2009. godinu: Nacionalni park Sjeverni Velebit (Ličko-senjska županija), kojemu je europsko priznanje EDEN uručeno u Bruxellesu za vrijeme 8. Europskog turističkog foruma.

Tema natječaja 2009./2010. bila je „Turizam uz vode“, kada je, nakon finala održanog u prošlogodišnjem pobjedniku NP Sjeverni Velebit u mjestu Krasno, pobjednikom proglašen grad Nin (Zadarska županija). Nagrade nacionalnim pobjednicima bile su dodijeljene 27. rujna 2010. godine u Bruxellesu, povodom Europskog dana turizma.

Ovogodišnja tema bila je „Turizam i prenamjena obnovljenih fizičkih lokaliteta“, a nakon finala održanog u Ninu izborno povjerenstvo je odlučilo ovogodišnjim pobjednikom proglasiti Pustaru Višnjicu (Virovitičko-podravska županija), slavonsko imanje, nekadašnje poljoprivredno dobro, a danas turistički kompleks sa smještajnim kapacitetima, dvoranama za seminare, autohtonom slavonskom kuhinjom, ergelom konja, eko uzgojem raznovrsnog bilja i brojnim mogućnostima za sportske aktivnosti. Nagrade nacionalnim pobjednicima bit će dodijeljene i ove godine povodom Europskog dana turizma 27. rujna 2011. u Bruxellesu.

Godine 2012. neće biti izbora novih destinacija u zemljama koje su do sada sudjelovale u projektu EDEN, već je za njih tema pod nazivom „EDEN – promidžba dosadašnjih EDEN destinacija i jačanje svijesti o  EDEN-u“, što se odnosi na Hrvatsku. Zemlje koje do sada nisu sudjelovale u projektu, mogu kandidirati jednu svoju destinaciju prema dosadašnjim temama. Rok za prijave je 1. srpnja 2011. godine.

U 2013. godini, predstavnicima 19 europskih turističkih destinacija, među kojima je Ruralni turizam Stancija 1904. u središtu Istre (Smoljanci, Svetvinčenat), u Bruxellesu su, 11. i 12, studenoga uručene nagrade najljepšim europskim turističkim odredištima - Europska destinacija izvrsnosti (EDEN). Tema ovogodišnjeg izbora bila je „Pristupačni turizam“– prilagođen djeci, starijima, bolesnima i osobama s posebnim potrebama.

Europska komisija poduzela je i šire akcije populariziranja EDEN-a, pa je tako proveden natječaj za najbolju fotografiju iz EDEN destinacija, proveden je kviz znanja o njima, a ustanovljeni su i nacionalni ambasadori EDEN-a. Hrvatska ambasadorica EDEN-a je Lidija Komes, novinarka Hrvatskog radija. Više informacija o projektu EDEN može se pronaći na mrežnim stranicama Europske komisije posebno posvećene projektu Europske destinacije izvrsnosti-EDEN i to na svim jezicima zemalja sudionica, pa tako i na hrvatskom jeziku. Osim opširnih priloga o svim dosadašnjim destinacijama pobjednicima pojedinih tematskih natječaja, na stranicama se objavljuju i vijesti vezane uz EDEN, uključujući nacionalne aktivnosti, ali i aktivnosti Europske komisije.

Kalendar najava